Scroll på telefon

Guide: Derfor får du lyst til at shoppe - især på Black Friday

Du kender følelsen: Pulsen stiger, fingeren er på “køb nu”-knappen, og hjernen fortæller dig, at du skal slå til, før det er for sent. Black Friday kan få selv de mest fornuftige af os til at miste overblikket. Men hvorfor er det egentlig så svært at modstå et godt tilbud?

Det er ikke dig, der falder for tilbuddet. Det er din hjerne.

Vi elsker gode tilbud. Eller rettere sagt – en del af vores hjerne gør.

Brainstorm (en podcast af Videnskab.dk) beskriver det som en kamp mellem fornuft og følelser (Videnskab.dk), når vi ser beskeder som “Spar 50% – kun i dag!”. Fornuften ligger i den forreste del af hjernen som kognitive ressourcer, imens følelserne, de affektive ressourcer, ligger i storhjernen. Og disse to dele af hjernen kæmper mod hinanden, når vi står overfor et fristende tilbud.
Hjerne med tilbud

Selv forklarer Jacob Holst Mouritzen, livsstilsekspert og medvirkende i “Kender du typen?”:

“Når vi ser ‘Spar 50%’, reagerer hjernen på den umiddelbare belønning – dopamin-systemet fyrer løs, og vi får følelsen af at have gjort en god handel. Den rationelle overvejelse – har jeg overhovedet brug for produktet? ligger længere væk i tid og kræver selvkontrol. I de situationer kan vi godt komme til at overvurdere de øjeblikkelige gevinster frem for langsigtede. Det er derfor, rabatter virker så stærkt – det føles som et tab at lade være, selv hvis det i virkeligheden er det mest fornuftige.”

Det er altså ikke et udtryk for manglende selvkontrol, når vi reagerer på tilbud og rabatter – det er sådan vores hjerne er skabt. Derfor kan selv de mest fornuftige mennesker blive revet med af følelsen af at “gøre en god handel”. Derfor er Black Friday et stærkt koncept, fortsætter Jacob:

“Helt konkret ved vi fra en række studier, at rabatter og forventning om gode køb aktiverer hjernens belønningscenter. Det er altså ikke kun selve rabatten, men også forventningen om "gevinsten" der føles godt. Derfor er Black Friday så stærkt et koncept. For det er ikke kun ved købet at vi får belønningen, men også ved at søge og lede efter de gode tilbud. Når man kobler det med frygten for at misse chancen (loss aversion) så har man en slagkraftig cocktail for at få presset mere salg igennem end normalt. For mange forbrugere føles det simpelthen dumt at lade være.”

Belønningsprocessen i hjernen starter altså allerede i det øjeblik vi begynder at kigge på tilbud. Men der er heldigvis en del du selv kan gøre for at sikre, at følelserne ikke tager over.

Et øjebliks pause er din bedste besparelse

Træk vejret

Vi ved nu fra Jacob Holst Mouritzen, at Black Friday aktiverer vores frygt for at misse chancen for et godt tilbud og vores belønningscenter. Så hvad kan man gøre for at undgå fristelserne?
Man kan eksempelvis lave et budget – eller så kan man tage en pause. Pausen vil give dig plads til eftertanke, så du bliver bevidst om, du er på vej til at lave et impulskøb eller ej.

Det handler ikke om at droppe shopping, men om at skabe plads til at tænke klart. Det kan du gøre ved at stille dig selv følgende spørgsmål, næste gang du møder et fristende tilbud:

  • Har jeg allerede noget, der dækker samme behov?
  • Har jeg ønsket mig det her længe – eller er det første gang, jeg ser det?
  • Ville jeg købe det, hvis det ikke var på tilbud?
  • Har jeg virkelig brug for det – eller bliver jeg bare trigget?
  • Tænker jeg stadig på produktet, hvis jeg venter en dag eller to?
  • Ville jeg stadig være glad for det om tre måneder?

Ved at stille dig selv disse spørgsmål, kan du blive bedre til at skelne mellem behov og impulser. Det gør det nemmere at sige nej til noget, og ja til dét, du reelt har brug for.

Brug hovedet – før du bruger kortet

Hos GreenMind tror vi på, at bevidste valg skaber forandring – også når det gælder elektronik. Derfor vil vi hele november måned guide dig til mindful shopping: En roligere tilgang til årets største forbrugsfest, hvor vi gennem måneden vil guide dig til kvalitetselektronik, vi næsten altid har på lager, til faste lave priser – før, under og efter Black Friday.

Derfor siger vi “Brug hovedet – før du bruger kortet”. Det handler ikke om at skælde ud på forbrug. Det handler om at give plads til at tænke sig om en ekstra gang, så vi kommer overforbrug til livs. På den måde kan du tage dig tid til at overveje dit køb – og vælge det helt rigtige produkt i dit eget tempo.

Hvorfor vente til Black Friday, når du har rabatten liggende i skuffen?

Træk vejret
Danskerne har altid haft blik for en god handel. Vi sammenligner, venter på tilbud og planlægger vores køb for at få mest muligt ud af pengene. Men måske behøver du slet ikke vente på kampagner for at finde en besparelse.
Mange af os har allerede værdier liggende derhjemme – i form af elektronik, som ikke længere bliver brugt. Gamle telefoner, computere og tablets kan sælges eller genbruges i stedet for at samle støv i en skuffe.

Du kan aflevere din gamle elektronik i en af vores 18 butikker og få den vurderet på stedet. Måske er det penge værd, og de penge kan du bruge på at opgradere til en nyere enhed. Det er en god måde at sætte elektronik i cirkulation på og et skridt mod et mere ansvarligt forbrug. Du kan læse mere om, hvordan du gør her.

Når mindre bliver til mere

Black Friday er et af mange eksempler på, hvor hurtigt følelsessystemet kan tage styringen. Men når vi stopper op et øjeblik, får fornuften plads til at følge med.
Vi tror på, at selv de mindste handlinger kan gøre en forskel. Som et øjebliks eftertanke, eller en oprydning i dine skuffer og skabe.

Når vi tænker os om, køber vi ikke bare mindre – vi bidrager mere. Til mindre spild, færre ressourcer og mere omtanke.